Undergang og himmelhåp

Levanger kulturkirke markerer kirkeårets siste søndag med en konsert som skal fylle deg med håp og glede.

24.november er siste søndag i kirkeåret og den siste søndagen før adventstida starter. Denne dagen er kjent som Kristi kongedag eller Domssøndag. Dagen markeres for å minne oss på at Kristus skal komme igjen for å dømme levende og døde. Det er en dag for avslutning – livets slutt og avslutningen på kirkeåret, og en dag for begynnelse – det nye kirkeåret, Kristi gjenkomst som konge, en ny himmel og en ny jord. Dagen har et dramatisk bakteppe, men er også fylt med håp og glede.

Store orgelverk

Kantor Erling Neergård vil i år presentere tre av den franske orgelromantikkens største klassikere. Grande Pièce symphonique av César Franck er den første orgelsymfonien som ble skrevet og åpnet døren for en hel ny sjanger. Verket er gjenkjennelig med sitt sangbare tema og majestetiske avslutninger. Også Léon Boëllmanns Suite Gothique er en av orgellitteraturens mest kjente verker med stort spenn i det musikalske uttrykket. Toccata fra Widors 5. orgelsymfoni, en fengende og majestetisk kroningsmarsj kjent fra kongelige bryllup og kroninger og konfirmasjonene i Levanger kirke, vil avslutte konserten og dagen.

I tillegg til disse klassikerne vil konserten krydres med verker av andre komponister, spesielt utvalgt for å bygge opp under dagens fokus på håp og glede.

Orgelkonsert på årets siste dag hadde vi for første gang i fjor. Da spilte Erling Max Regers store koralfantasi over «Wachet auf». Kantoren filmes på galleriet og vises på storskjerm på kirkeveggene.