Spenstig påskeprosjekt

Levanger kulturkirke er i gang med å forberede påskekonserten 2024 og er på jakt etter prosjektsangere.

Levanger kulturkirke har siden 2013 arrangert påskekonsert første helg etter påskedag. Vi har de siste årene satt opp “Messias” av G.F. Händel,  “Skapinga” av J. Haydn og Påskeoratoriet av J.S. Bach.

Påskekonsertene har skapt et stort engasjement og vært et stort løft for Levanger kulturkirke. Konsertene er produksjonsmessig store med mange involverte i kor, prosjektorkester og solister. Vi bruker både profesjonelle utøvere og amatører med målsetting om å utvikle en fast oppsetting av et større kirkemusikalsk verk på Innherred i tilknytting påska.

Til påskekonserten 2024 skal vi sette opp oratoriet “Out of Darkness” av Torbjørn Dyrud.

Torbjørn Dyruds verk “Out of Darkness” er et moderne oratorium som tar oss gjennom Jesu lidelseshistorie, død og oppstandelse slik du aldri før har hørt den. I motsetning til en tradisjonell pasjon som slutter når Jesus dør, fortsetter “Out of Darkness”  videre, gjennom dødsriket og ut av graven.

Komponisten Torbjørn Dyrud skriver selv om verket: “Det starter og slutter med det utrolige: Gud blir menneske. Og hele dramaets ubegripelige kjerne: dette menneske blir drept, og det er vi som dreper ham. Men Jesus står opp fra de døde, og tilbake står evangeliet om kjærligheten som overvinner og utholder alt, om nåde og tilgivelse, og om livet som er menneskenes lys: vi kan stige ut av mørket.”

Oratoriet er for stort kor, forteller, to trompeter og slagverk. Koret fyller mange roller og har ulike oppstillinger underveis og bruker hele kirkerommet – dette skaper spennende effekter som gjør konserten til en helt unik lytteropplevelse.  “Out of Darkness” blander på en sjeldent fin måte teksten vi kjenner om Jesu lidelse fra bibelen, og en musikk som drar oss inn i følelsene, tankene og det indre livet til Jesus. Det er hode og hjerte, kropp og sjel, ord og følelser i en suggererende komposisjon.

Nå søker vi etter prosjektsangere til Innherred oratoriekor 2024. Vi trenger et kor på ca. 40 sangere. Levanger kantori er med som grunnstamme i oratoriekoret.

Det er en del stoff som skal øves inn, og det er mange ulike stemmer i koret, så vi trenger trygge sangere med korerfaring som kan øve på egen hånd. Vi hjelper til med øvingsfiler.

Kantor Erling Neergård skal lede øvelsene og dirigere konsertene. Vi øver torsdager i Levanger kirke fra 4. januar og frem til konsertene 6. og 7. april. Maija Skille blir med som sangpedagog på enkeltkvelder og øvingshelg.

Det er en kontingent på 700,- kr for å bli med på prosjektet. Dette inkluderer noter og sangpedagog.

Under finner du øvingsplanen:

Påmelding til Innherred oratoriekor

Påmelding skjer fortløpende til vi har fylt opp plassene. Akkurat nå mangler vi 4 tenorer og 1 bass.
Alle som melder seg på får en bekreftelse på at man har fått plass i koret.

Kor

• DD dot MM dot YYYY
  • Velg hvilken stemmegruppe du synger og om du ønsker å synge den lyseste (1) eller laveste (2) stemmen der stemmegruppen deler seg.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.