Solister til påskekonsertene

Forberedelsene til årets påskekonsert er godt i gang og Levanger kulturkirke er glade for å kunne presentere årets solister.

I år er det påskeoratoriet av Johann Sebastian Bach som er hovedverket i påskekonserten. Oratoriet er skrevet til 1. påskedag i 1725 for orkester, kor og fire solister. I motsetning til Bachs andre oratorier og pasjoner har ikke påskeoratoriet en evangelist som leder oss gjennom fortellingen, men hver solist har en rolle fra påskeberetningen:
Apostlene Peter (tenor) og Johannes (bass) iler til Jesu grav og finner den tom, da Jesus er stått opp fra de døde. Der finner de Maria Magdalena (alt) og «den andre Maria», Kleofas hustru (sopran).

Årets solister er både nye og kjente stemmer i Levanger. Vi er veldig stolte over å kunne presentere fire sangere på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå.

Tonje Eero Hove er fra Lakselv i Finnmark. Hun har sin utdannelse fra NTNU Institutt for musikk, og hun avsluttet sin mastergrad ved Operahøgskolen i Oslo våren 2013. Sommeren 2009 holdt hun sin debutkonsert i Vardø kirke, og hun sang rollen som Arminda i operaen “La finta giardiniera” på Den Norske Opera & Ballett i 2012.
Tonje synger fast i Trondheim Vokalensemble, et profesjonelt kor tilknyttet Nidarosdomen og Trondheim Symfoniorkester & Opera. Som frilanser har Tonje gitt solokonserter, vært engasjert gjennom Den kulturelle spaserstokken, opptrådt på diverse operapubkonserter og en rekke operaforestillinger sammen med TSO. I vår er hun aktuell med Valkyrien av Wagner sammen med TSO.

Maija Skille er utdannet ved Sibeliusakademiets operaskole i Helsinki, Musikkonservatoriet i Trondheim og Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo. Hun debuterte som Minerva i TrønderOperaens oppsetning av Offenbachs Orfeus i Underverdenen i 2001 og har siden gjort flere roller i regi av Steinvikholm, Musikkteater, Operaen i Kristiansund, RingsakerOperaen, Nordnorsk Symfoniorkester og Opera, Trondheim Kammermusikkfestival, Oslo Operafestival, Brøløy, Den Norske Opera og Ballett, Komische Oper i Berlin, Trøndelag Teater og Nasjonaloperaen i Santiago, Chile. Hun har i en årrekke vært kunstnerisk leder for Operaen i Bjørvika avd. Nord på Ytterøy Hun er sekretær og støttespiller for Brøløy og har fått spesialskrevet roller i deres operaer Kommentarfeltet og Krenket. I tillegg til hennes sceniske arbeider, er hun en erfaren oratoriesolist. Maija har vært solist hos oss tidligere på Duruflés Requiem (2016) og Händels Messias (2018).

Mathias Gillebo har bachelor fra Norges Musikkhøgskole i 2008 og master i opera fra Operahøgskolen i Oslo i 2011. Gillebo er en etablert solist innenfor det kirkemusikalske repertoaret, og engasjeres jevnlig til oratorier, pasjoner og messer med ledende dirigenter og orkestre. Han er en etterspurt Bach-evangelist, i tillegg til jevnlige produksjoner av verker som Händels Messias, J.Haydns Skapelsen og Mozarts Requiem. Han har vært solist ved bl.a. Risør Kammermusikkfest, Nordland Musikkfestuke, Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival og Oslo Operafestival.
I 2013 hadde Gillebo sin debut ved Den Norske Opera som Daniel i Robin Hood, og har siden gjort flere roller der. Gillebo er også utdannet teolog og jobber som vikarprest i Oslo domkirke.

Håvard Stensvold studerte ved Det Kongelige Musikkonservatorium og ved Operaakademiet i København. Han har flere ganger gjestet Den Norske Opera i roller som Papageno i Tryllefløyten, Guglielmo i Così fan tutte, Schaunard i La bohème, Masetto i Don Giovanni, Mala-testa i Don Pasquale, Baryton i Cecilie Ores Dead Beat Escape-ment og hovedrollen i Knut Vaages Khairos. Ved det Kongelige Teater i København har han sunget Masetto i Don Gio-vanni og flere roller i Monteverdis L’incoronazione di Poppea. Han har sunget tittelrollen i Don Giovanni ved Opera Krakow og i Trondheim, Polyphemos i Händels Acis og Galatea ved Innsbrucker Festwochen der alten Musik, Faraone i Fagos Il faraone sommerso i Spania, Italia, Polen og Østerrike, Purcells The Indian Queen i Brussel, og både Il Commen-datore og Masetto i Don Giovanni på Drottningholm i Stockholm. Som en av Norges ledende bass-barytoner synger han regelmessig med norske og internasjonale symfoniorkestre, og han har medvirket ved en rekke festivaler i Norge og Europa. Håvard var solist i fjorårets oppsetning av Skapinga av Joseph Haydn.

Påskekonserten er en årlig satsing fra Levanger kulturkirke, første helg etter 1. påskedag. Sammen med solistene fremføres konserten med et prosjektorkester bestående av musikere fra hele Trøndelag og Innherred oratoriekor.

Påskeoratoriet er et av Bachs vakreste verker, men siden den er litt kortere havner den ofte i skyggen av de massive pasjonene han har skrevet.  Musikken er gledefylt, energisk og vakker.
I tillegg til påskeoratoriet fremfører vi også Bachs kantate nr. 4: “Christ lag in Todesbanden” som er et av hans tidligste verker og også skrevet for 1. påskedag. Sammen vil verkene demonstrere Bachs store kompositoriske virke i to verker man sjelden får høre fremført i Trøndelag.

PÅSKEKONSERTEN 2020:
Påskeoratoriet og Kantate “Christ lag in Todesbanden”
av Johann Sebastian Bach
Innherred oratoriekor
Sammensatt orkester fra Trøndelag
Tonje Eero Hove (sopran) Maija Skille (alt), Mathias Gillebo (tenor) Håvard Stensvold (bass).
Dirigent: Erling Neergård

Finn arrangementet på Facebook her!