Nytt påskeprosjekt

Levanger kulturkirke er i gang med å forberede neste års påskekonsert og er på jakt etter prosjektsangere.

Levanger kulturkirke har siden 2013 arrangert påskekonsert første helga etter påskeferien. I 2017 satte vi opp “Messias” av G.F. Händel med et stort prosjektkor. Prosjektkoret har etter hvert fått navnet “Innherred oratoriekor” og har vært med å fremføre Messias en gang til og “Skapinga” av J. Haydn.

Påskekonsertene har skapt et stort engasjement og vært et stort løft for Levanger kulturkirke. Konsertene er produksjonsmessig store med mange involverte i kor, prosjektorkester og solister. Vi bruker både profesjonelle utøvere og amatører med målsetting om å utvikle en fast oppsetting av et større kirkemusikalsk verk på Innherred i tilknytting påska.

Til påskekonserten 2020 vil det fortsatt bli musikk fra barokkperiode. Neste år fremføres nemlig “Påskeoratoriet” av Johann Sebastian Bach. Bach skrev verket til 1. påskedag i 2020 og verket er satt for solister, kor og stort orkester. I tillegg skal også kantate “Christ lag in Todesbanden” av Bach fremføres. Det er en korkantate også skrevet til 1. påskedag. Verket er fra hans tidlige periode, og Bach var bare 22 år når han skrev den i 1707.

Nå er Levanger kulturkirke på jakt etter prosjektsangere til Innherred oratoriekor 2020. Vi ønsker et kor på 50-60 sangere. Levanger kantori med 24 sangere er med, så vi har plass til ca. 30 sangere til. Vi er særlig på jakt etter alt, tenor og bass. Påmelding skjer fortløpende til vi har fylt opp plassene.

Påmelding til Innherred oratoriekor!