Musikk i julen

Årets julegudstjenester i Levanger kirke er proppfulle av musikk og er en satsing fra Levanger kulturkirke som vil løfte julefeiringen!

Førjulskonsertene i Levanger kirke har snart spilt sine siste toner, Levanger kulturkirke er ferdig med sine 39 arrangementer gjennom 2019, men årets siste satsing gjenstår på julegudstjenestene.

Levanger kulturkirke har flere tilbud i kirka gjennom året og er nok mest kjent som konsertarrangør. At prosjektet også har som mål å styrke gudstjenestene med musikk og kulturelle innslag er nok ikke like kjent. I  særlig grad satses det på høytidsdagene.

Til alle gudstjenestene i jula er det med ekstra musikere for å løfte opp sangen, musikken og høytiden. I advent har vi sunget julesangene i forventing om at jula skal komme. Nå skal vi synge den i glede over at jula er kommet. Vi ønsker velkommen til gode opplevelser på gudstjenestene i Levanger kirke!

Juleaften, 24. desember kl. 14:00
På tradisjonelt vis deltar Levanger barne- og ungdomskorps første gudstjeneste juleaften.

Mellom gudstjenestene på juleaften blir det også meditasjonsmusikk på orgelet ved kantor Erling Neergård.

Juleaften, 24. desember kl. 16:00
Svein Tore Werstad (saksofoner) har vært med på andre gudstjeneste på juleaften i flere år. Sammen med kantor Erling Neergård blir det også i år improvisasjoner og arrangementer over julesalmer.
Det blir også innslag med Silja Taarneby Nordstrand med “Himlen i min famn” av Carola Häagkvist.

1. juledag, 25. desember kl. 11:00
Dette blir en stor festgudstjeneste og høytidsmarkering. Sammen med Levanger kantori, orkester, solist og to organister skal vi blant annet fremføre flere utdrag fra “Juleoratoriet” av J.S. Bach. Gudstjenestene er normalt fylt med mye musikk og sang, men på 1. juledag blir det så mye sang og musikk som overhode mulig.

Orkester
– Eirik A. Skogmo (fiolin)
– Elias Grimstad (fiolin)
– Andreas Grimstad (bratsj)
– Sigurd A. Skogmo (cello)
– Tuva Mortensen (obo)
– Anders Kristiansen (pauker)
– Levanger kantori
– Thale Jørstad (alt solist)
– Erling Neergård (kantor)
– Eirik Rogdaberg (orgel)

Musikk
Juleoratoriet av J.S.Bach
   – Jauchzet, frolocket! (kor)
   – Bereite dich, Zion (Thale Jørstad)
   – Schlafe, mein liebster (Thale Jørstad)
   – Ach, mein Herzliebes Jesulein (kor)
   – Sinfonia (orkester)
In dulci jubilo av J.S. Bach
Eit barn er født i Betlehem av Ørjan Matre
O Magnum mysterium av Morten Lauridsen
For unto us a child is born, fra Messias, av Georg Friderich Händel

2. juledag, 26. desember kl. 11:00
Gudstjenesten 2. juledag feires på Levanger bo- og aktivitetssenter. Da blir det også innslag med Julie Vikestad Olsen som vil synge Mitt hjerte alltid vanker og Jul, jul, strålande jul.