Kommer to svært ulike familiekonserter

19. og 23. oktober inviterer Levanger kulturkirke til to svært ulike familiekonserter: en klassisk og en afrikansk.

Barokkonsert
Trondheim symfoniorkester og opera har sitt eget kammerensemble. Lørdag 19. oktober kl. 15:00 kommer de til Levanger kirke og fremfører en skikkelig barokkonsert!
Vi får høre J.S. Bachs kantate nr. 51 “Jauchzet Gott in allen landen” som er Bachs eneste kantate for sopran og trompet solo. Vi får også høre utdrag fra Bachs obokonsert i F-dur, og musikk av Telemann, Gubaidulina og Terje Bjørklund. Det blir en konsert av høy kvalitet og med noen av de fremste musikerne vi har i Trøndelag.

Barnevennlig
Barokkmusikk er pedagogisk, barnevennlig, sprudlende og spiller på et bredt følelsesspekter. Barn og unge vil ha glede av å høre klassisk akustisk musikk som varierer fra det storslagne med trompet og orkester til det mer enkle og rolige. Konserten vil også ha innslag av nyere musikk av Bjørklund og Gubaidulina så det vil bli et spennende lydbilde.

Livsviktig
Alle, voksne som barn, har godt av å høre forskjellige musikkstiler og klassisk musikk er med å bygge en musikalsk forståelse av all type musikk.  “Det er livsviktig å lære klassisk musikk” sier Berit Cardas som bl.a. har ledet prosjektet Gåsehud hvor barn og unge har fått fremføre store klassiske verker sammen med KORK og Det norske solistkor i Operaen i Oslo. “Noen burde åpne opp kraniene deres. Klassisk musikk gjør dem smartere. Hvis du ikke fyller opp banken din av musikalsk erfaring, vil du sjelden få fullt utbytte av musikk du hører”. Les mer her.

Rabatt
Levanger kulturkirke håper å se mange familier på denne ettermiddagskonserten. For å oppmuntre til det gir vi rabatt til alle voksne som har med barn, i tillegg til at alle barn under 18 år får gratis inngang.

Barnekor fra Uganda
Bli med på en unik konsertopplevelse når Watoto Children´s Choir kommer til Levanger kirke onsdag 23. oktober kl. 18:00!
Watoto betyr “barn” på Swahili og er en er en frivillig organisasjon i Uganda. Watoto barnekor har reist rundt hele jorden siden 1994, og sunget for bl.a. Dronningen av England og flere amerikanske presidenter, med et budskap om håp for Afrikas mest sårbare barn og kvinner. Høsten 2019 er de på turné i Norden, med sitt nyeste album turne; «We Will Go».

Nytt album
Koret består av barn som har mistet én eller begge foreldrene i AIDS, eller i krig.  De har blitt hjulpet ut av håpløshet og er nå klare til å utgjøre en forskjell i verden. På turnéen presenteres historien om forlatte afrikanske barn og sårbare kvinner som har blitt hjulpet ut av håpløshet og nå er klare til å utgjøre en forskjell i verden.
Nesten hver dag året rundt opptrer koret et sted i verden. Det betyr at tusenvis av mennesker får møte noen av våre fremtidige ledere. Folk får se de vakre smilene og oppleve de varme klemmene deres. Barna har det særskilte privilegiet å fortelle folk; «Det er mulig å være glad, le og ha håp, uansett hva du går gjennom».

Afrikastemning
I likhet med Afrika er produksjonen til Watoto levende og fargerik, og tar deg med på en følelsesmessig reise når barna deler sine personlige historier om triumf gjennom musikk, dans og sang.
Konserten er med band, solister og kor og musikk av beste afrikanske pop- og lovsangsmusikk. Uten å selv reise til Uganda finnes det ingen bedre måte å bli kjent med alt det gode arbeidet Watoto gjør enn å komme til en konsert og møte barna og høre historiene deres.

Gratis
Konserten er gratis for alle. Det vil være anledning til å gi kollekt til koret, kjøpe CD og andre varer eller bli med fadderordningen de har.
Inviter med deg venner og familie til en inspirerende, gøy og annerledes konsert.

FAKTA
Watoto er som en familie som består av mennesker fra hele verden som jobber sammen for å sikre at sårbare barn og kvinner får et sted å høre til.
I en tid med borgerkrig startet vi en lokal kirke i Kampala, Uganda for å formidle håp og liv til befolkningen. Siden den gang har vi gitt tusenvis av foreldreløse barn en ny familie, utrustet tusenvis av sårbare kvinner til å ta ansvar for nærmiljøet sitt, reddet babyer og tidligere barnesoldater og sendte barnekor over 100 barnekor til seks kontinenter.
Når vi jobber sammen med de mest sårbare i samfunnet vårt, er vårt mål at hver enkelt skal bli ledere i sitt miljø og på den måten bidra til å gjenoppbygge landet. Gjennom 35 år har utfordringene Afrika endret seg, men vår visjon forblir den samme. Og i alt dette er Watoto opptatt av å «Celebrate Christ and Care for Community».

TSO kammerensemble
Ranveig Lægreid, sopran
Hans Petter Stangnes, trompet
Kåre Aambø, obo
Daniel Turcina og Mathieu Roussel,  fiolin
Karoline Vik Hegge, bratsj
Torleif Holm, cello
Robert Gyurjan, kontrabass
Erling W. Aasgaard cembalo

Konsertstart:
Lørdag 19. oktober kl. 15:00 i Levanger kirke: TSO kammerensemble
Onsdag 23. oktober kl. 18:00 i Levanger kirke: Watoto Children’s Choir

Familiekonsertene og våre andre arrangementer finner du også på Facebook.
Meld din interesse og få påminning om arrangementet!